loading...
پرنده مهربون
فاطمه بازدید : 463 سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 نظرات (0)
با سلام محضر حضرت ولي عصر ارواحنا له الفدا


لازم به ذکر است که بنده حقير راهکارهايي که در اينجا بيان ميشود را شخصا تجربه کرده ام و نتايج بسيار خوبي گرفته ام، انشاالله اين مطالب براي شما بزرگواران نيز مفيد واقع شود.

ابتدا براي شروع شما بايد عزم خود را براي ترک گناه جزم کنيد يعني خودتان بايد بخواهيد و اراده کنيد و الا انتظار معجزه از اين چند سطر نداشته باشيد، بدانيد که گناه نوعي ظلم است که ممکن است انسان در حق خود يا ديگران مرتکب شود و خداوند بارها در قرآن کريم ظالمان را وعده عذاب داده.

حال چگونه گناه نکنيم براي گناه نکردن چند راهکار وجود دارد:

راهکار اول:

هرکاري که ميخواهيم انجام بدهيم ابتدا صادقانه بينديشيم اين کار براي ما سودمند است يا نه؟ به عاقبت کار فکر کنيم، آيا بعد از انجام آن عمل پشيمان نمي شويم؟ لحظات پس از گناه را در فکر خود مجسم کنيد(عذاب وجدان و... ) مسلما پشيمان خواهيد شد. [ البته بعضي از مواقع تشخيص گناه مشکل مي باشد و گاهي اوقات گناهي مرتکب ميشويم و خيلي راحت خود را تبرئه مي کنيم در اينگونه مواقع بايد با کنکاش در خود ديد آيا عقل فرمان مي دهد يا نفس اماره].

هر گاه از انجام دادن گناهي منصرف شديد مسلما شيطان با قواي بيشتري به شما مي تازد در اين مواقع ديگر به گناه فکر نکنيد و آن را در ذهن خود مرور نکنيد، به پاداش کاري که کرديد، رضايت خدا و شادي قلب نازنين حضرت مهدي فکر کنيد.

راهکار دوم:

راهکار دوم يا راهکار معجزه آسا که گريه و عزاداري براي ائمه مخصوصا حضرت اباعبدالله الحسين (ع) مي باشد که اين مورد واقعا معجزه مي کند.

راهکار سوم:

نگاه خود را کنترل کنيد و حتي المقدور سعي کنيد به نامحرم نگاه نکنيد اوايل شايد سخت باشد اما به مرور زمان از احساس عزتي که در شما بر اثر ترک گناه به وجود مي آيد ديگر به سمت گناه نخواهيد رفت، اسلام دين راحتي و آسايش است يعني با اعمال يکسري محدوديتها راحتي و آسايش را در دنيا و سعادت را در آخرت براي انسان متضمن مي شود شايد عده اي تصور کنند که شخص ديندار و با تقوا براي دينداري اش متحمل رنج و مشقت ميشود اما به هيچ وجه اينطور نيست بلکه مقيد بودن به دين انسان را از رنج و مشقت باز ميدارد به طور مثال او را از بسياري از بيماري هاي روحي رواني مصون ميدارد تقريبا بيشتر کساني را که مي شناسم دچار بيماري هاي روحي رواني بودند عموما تقيدي به دين نداشتند و به نوعي نفس سرکش خود را آزاد گذاشته و کنترلي روي آن نداشتند.

راهکار چهارم:

از نماز خواندن هرگز غافل نشويد و آن را دست کم نگيريد فلسفه کلي نماز ارتباط است ارتباط انسان نيازمند با خالق بي نياز نماز مانند يک کابل است که انسان را به خالق بي نياز متصل مي کند حال هر قدر حضور قلب در نماز بيشتر باشد به نوعي مي توان گفت اين کابل ضخيم تر مي گردد و روح انسان سرشار از معنويات مي گردد.

نماز روح را شارژ معنوي مي کند براي اينکه اين موضوع را بهتر درک کنيد مثالي مي زنم: معمولا بعد از نماز يک حالت معنوي به انسان دست مي دهد که اگر دقت کرده باشيد در اين مواقع چندان تمايلي به انجام گناه نداريم اما با گذشت زمان اين معنويت افول مي کند حال اگر بتوانيم نماز خود را با حضور قلب بخوانيم اثر و قدرت اين معنويت بيشتر مي شود و در ترک محرمات کمک شاياني به ما مي کند.

نماز و اعمال ما رابطه متقابلي با يکديگر دارند نماز اعمال ما را حفظ مي کند و اعمال ما نمازمان را، در ضمن براي کسب نتيجه بهتر هميشه نمازتان را اول وقت بخوانيد مخصوصا نماز صبح که واقعا اثر بخش مي باشد، شايد يک دليل ناتواني در ترک گناه ضعف اراده باشد خوب هر چيزي براي قويتر شدن ورزشي دارد به طور مثال عده اي براي تقويت جسم به ورزش بدنسازي و ... مي پردازند، حال براي تقويت اراده نماز صبح يک نوع ورزش است به اينصورت که هنگامي که ما براي اقامه نماز صبح از خواب شيرين بيدار مي شويم اراده ما بر نفس سرکش غلبه پيدا ميکند حال در صورت مداومت بر نماز صبح (البته اول وقت) اراده ما قوي مي شود که به مرور زمان تاثير شگفت انگيز آن را در خود احساس خواهيد کرد که در اينصورت گذشتن از محرمات امري سهل و آسان خواهد بود.

راهکار پنجم:

راهکار پنجم دعا و نيايش مي باشد که اين راهکار هم از اهميت خاصي برخوردار است.
مسلما تا از خدا در خواست نکنيد به شما عنايت نمي کنند.
به قول مولانا:
تا نگريد کودک حلوا فروش
بحر بخشايش نمي آيد به جوش

گاهي اوقات پيش آمده که چيزي(ماشين، خونه، پول و ...) را بارها از خدا خواسته ايم اما تغييري نديديم که يکي از علتهاي آن مي تواند کم ظرفيتي ما يا صلاح نبودن آن خواسته مي باشد اما اگر از خدا بخواهيم که ما را کمک کند تا گناه را ترک کنيم آيا پاک شدن به صلاح ما نيست؟!!(در صورتي که خداوند جن و انس را جز براي عبادت نيافريده که نتيجه اي جز پاکي و سعادت انسان ندارد) آيا ما ظرفيت و جنبه پاک شدن را نداريم؟!! ( در صورتي که انسان قابليت آن را دارد تا مقامش از ملک مقرب خداوند بالاتر رود) در ضمن زياد عجله نکنيد اگر يک هفته ده روز دعا کرديد و اثري نديديد نا اميد نشيد و مطمئن باشيد بالاخره نتيجه مي دهد به قول معروف: دير و زود داره اما سوخت و سوز نداره.

مسلما هر کاري آداب خاص خود را دارد دعا و نيايش نيز از اين قاعده مستثني نيست، شبها قبل از خواب حدود بيست دقيقه از وقت خود (البته اين زمان تا حدي به عزم و اراده شما بستگي دارد) را به اين کار اختصاص دهيد البته با وضو، ابتدا با گفتن بسم الله الرحمن الرحيم شروع کنيد زيرا نام خدا کليد هر در بسته اي است بعد از بجا آوردن حمد و ثناي خداوند و ختم چند صلوات به گناهاني که مرتکب شده ايد اقرار کنيد و از خداوند طلب عفو و بخشش کنيد سپس دعا و درخواست خود را نزد ذات باريتعالي مطرح کنيد و دوباره با ذکر چند صلوات به دعا خاتمه دهيد، همين اعمال را بعد از نماز صبح هم بجا آوريد البته هر قدر با حضور قلب باشد مسلما اثرش هم بيشتر است، اوايل شايد سخت باشد اما با گذشت زمان لذت بخش نيز ميشود، به قول خواجه : مقام عيش ميسر نمي شود بي رنج

راهکار ششم:

اين راهکار در آرامش فکر و روح و روان انسان تاثير بسزايي دارد و همچنين از قدرت بازدارندگي بالايي برخوردار مي باشد و اگر در انجام آن ممارست کنيد قلب و روح را جلا مي دهد و نتايج شگفت انگيزي ميگيريد.

(چنانچه بخواهد از طرف شيطان(جن و انس) در تو وسوسه و جنبشي پديد آيد به خدا پناه بر که او به حقيقت شنوا و داناست. چون اهل تقوا را از شيطان وسوسه و خيالي به دل فرا رسد همان دم خدا را به ياد آرند و همان لحظه بصيرت و بينايي پيدا کنند. اعراف200و201).
به قول خواجه:
خلوت دل نيست جاي صحبت اضداد
ديو چو بيرون رود فرشته در آيد

نکات پاياني
1: با خواندن اين چند سطر شايد تصميم بگيريد توبه نصوح کنيد و ديگه سمت گناه نريد، در اين صورت مسلما شما را امتحان مي کنند تا روشن شود آيا لياقت يک پله صعود را داريد يا نه، پس حواستان را جمع کنيد.
چند وقت پيش ماجراي "علامه جعفري و زيباترين دختر دنيا" رو مي خوندم آخر مطلب که رسيد با قاطعيت گفتم؛ منم اگر جاي علامه بودم حتما ديدار حضرت علي رو انتخاب مي کردم خلاصه همون روز منو يه امتحاني کردن که روسياه شدم. (تا من باشم که جا پاي بزرگان نذارم)

2: در پايان ذکر اين نکته ضروري است که در صورت مواجه شدن با شکست اميد خود را از دست ندهيد و دوباره تلاش کنيد، حضرت علي(ع) مي فرمايد: هرگاه دري را بسيار زدي به روي تو باز شود.

جمع بندي راهکارها:
1: هرکاري که ميخواهيم انجام بدهيم ابتدا صادقانه بينديشيم اين کار براي ما سودمند است يا نه؟
2: گريه و عزاداري براي ائمه مخصوصا حضرت اباعبدالله الحسين (ع) مي باشد که اين مورد واقعا معجزه مي کند.
3: نگاه خود را کنترل کنيد و حتي المقدور سعي کنيد به نامحرم نگاه نکنيد.
4: تلاش براي خواندن نماز با حضور قلب همچنين همه نمازها را اول وقت بخوانيد (حتما حتما نماز صبح را اول وقت بخوانيد).
5: دعا و نيايش شبها قبل از خواب اگر هم حال داشتيد بعد از نماز صبح.
6: بيرون کردن هرگونه وسوسه و خيال شهوت انگيز از ذهن.

منبع: namaz313.parsiblog.ir
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    نظرسنجی
    كدام رئيس جمهور بهتر بود؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 182
  • کل نظرات : 71
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 126
  • آی پی امروز : 20
  • آی پی دیروز : 31
  • بازدید امروز : 22
  • باردید دیروز : 38
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 259
  • بازدید ماه : 259
  • بازدید سال : 3,509
  • بازدید کلی : 247,272